Program

  • Dag 1
    Stoffskifte og stress
    10:00 - 10:15
    Velkommen
    Introduksjon av instruktører og program. Generell informasjon.
    10:15 - 11:00
    Energi
    Slitenhet i større sammenheng. Kartlegging av type slitenhet ut fra symptomer. Andre faktorer som ofte bidrar til slitenhet hos pasienter med lavt stoffskifte. Identifisere hva som er viktig å utrede videre. Tiltak mot slitenhet.
    11:15 - 12:00
    Forstå stoffskiftet
    Tolkning av stoffskifteprøver, påvirkning fra andre hormoner. Vurdering av produksjon, konvertering og inaktivering. Finne rett medisin og dosering.
    13:30 - 14:15
    Det finnes en vei ut av stresset!
    Hva er mine kilder til stress? Hva er mine stresstriggere? Gjenkjenne reaksjoner? Friskfaktorer. Energilekkasjer. Stressopplevelsen endres!
    14:30 - 15:15
    Hvordan ha det bra i forhold?
    Å leve med lavt stoffskifte. Relasjonen til deg selv. Forventninger fra deg selv og andre. Hensyn og forståelse for deg/din situasjon. Egne utfordringer – deling i gruppe. Hva er utfordrende i dine relasjoner? Parforhold, relasjonen til barn, på arbeid mm. Fellesnevneren til å ha med andre?
    15:15 - 15:30
    Avslutning
    Spørsmål og svar med Joakim og Linda.
  • Dag 2
    Mat og søvn
    10:00 - 10:15
    Velkommen
    Introduksjon
    10:15 - 11:00
    Fordøyelse
    Tolkning av avførings- og pusteprøve. Bakterieovervekst i tynntarmen. Fordøyelsessystemets rolle for god helse og immuntoleranse. Gjennomføring av eliminasjon- og provokasjons diett.
    11:15 - 12:00
    Mat
    Gjennomgang av svar på ernæringsanalyser. Hvordan mat påvirker stoffskiftet, både positivt og negativt. Blodsukkerstabiliserende mat. Hvordan det påvirker både energi og vekt. Hvordan rette opp i eventuelle næringsmangler.
    13:30 - 14:15
    Bevegelse som medisin
    Bevegelse kan være noe som gir energi, smøring av ledd og massasje av muskler. Det kan også være noe som bryter ned kroppen og skaper kroniske smerter. Her vil du få lære hvordan bevege deg lettere, få mer glede av bevegelse og effektiv trening med kun 5 minutter om dagen. Effektiv trening tilpasset lave energinivå.
    14:30 - 15:15
    Søvn og energioverskudd
    Vi drømmer om bedre søvn, men sliter med å få det til. Her vil du få vite hvorfor søvn er så viktig for oss. Du får også de viktigste faktorene for bedre søvn og hva du kan gjøre i praksis. Du blir guidet gjennom 8 grunnregler for god søvn, 5 livsstilsfaktorer og kosttilskudd som kan hjelpe.
    15:15 - 15:30
    Avslutning
    Spørsmål og svar med Nina og Tor.